Fem hundre

Antall spillere: 3-5
Antall kort: I dette spillet skal hver spiller ha 10 kort. I tillegg skal tre kort legges åpne på bordet. Resten av kortene skal ikke brukes. Det betyr at dere må ta bort de laveste kortene i hver farge. Dere skal imidlertid alltid bruke en joker.
Er det tre spillere, tar dere bort alle kort fra toere til seksere (32 + 1 kort brukes). Hvis det er fire spillere, tar dere bort toere, trèere, kløver fire og spar fire (42 + 1 kort brukes), og er det fem spillere bruker dere alle kortene (52 + 1 kort).
Kortenes verdi: I de fargene som ikke er trumf, er ess høyest og to lavest. I trumf er rekkefølgen: joker, knekt, knekt i tvillingfargen, ess, konge, dame, ti, ni, åtte ... to.
Jokeren er trumf også i grand-spill: Den er alltid det høyeste kortet.
Meningen med spillet: Å melde hvor mange stikk man vil prøve å ta, og deretter ta minst like mange stikk.

Slik spiller man: Før man spiller ut kort skal det være en meldingsrunde. Du melder hvor mange stikk du skal ta, og i tillegg velger du trumffarge. Du må minst ta seks stikk. Den laveste meldinga blir derfor 6 kløver, som betyr at du vil prøve å ta seks stikk med kløver som trumf.
Når en spiller har avgitt ei melding, må neste spiller melde høyere, eller si pass. Meldingsrunden er ferdig når alle unntatt en av spillerne har sagt pass. Hvis det for eksempel er fire spillere, er meldingsrunden ferdig når tre spillere etter hverandre har meldt pass.
Alle spillerne må allikevel få muligheten til å avgi ei melding. Hvis spillet starter med at de tre første spillerne melder pass, får allikevel spiller 4 lov til å melde. Dersom han også melder pass, skal kortene deles ut på nytt.
Fargene har ulik verdi i dette spillet. Kløver er minst verd, deretter ruter, hjerter og mest verd er spar. Hvis en spiller melder åtte hjerter, kan neste spiller for eksempel melde åtte spar, fordi spar er mer verd enn hjerter.
Hvis du vil ha et ikke-trumf spill, bruker du meldinga grand. Sju grand betyr for eksempel at du skal prøve å ta minst sju stikk, uten trumf. (Jokeren vil allikevel være trumf.) Grand er mer verd enn trumf. Den aller høyeste meldinga i spillet blir derfor ti grand.

Den som meldte høyest blir spillefører. Spillefører har muligheten til å ta opp de tre kortene som ligger på bordet, og bytte dem med noen av kortene han har på hånda. Vil han gjøre det, tar han alle tre kortene opp på hånda, og legger deretter ut tre valgfrie kort på bordet.
Man spiller så om stikk på vanlig måte, bortsett fra ett unntak: I grand-spill kan jokeren alltid spilles, selv om du ikke er renons. Jokeren er høyest, og vil alltid vinne stikket. I trumf-spill derimot, er jokeren en del av trumf-fargen, og kan bare spilles ut hvis andre spiller trumf, eller du er renons i den spilte fargen.

Slutt: Runden er ferdig når spillerne er tomme for kort. Hele spillet er ferdig når en spiller har fått 500 poeng.
Poeng: Spillefører får poeng etter følgende tabell hvis han klarer å ta minst så mange stikk han har forpliktet seg til:

StikkKløverRuterHjerterSparGrand
62030405060
7120130140150160
8220230240250260
9320330340350360
10420430440450500

Hvis han ikke klarer det, får han like mange minuspoeng.
Du andre spillerne får 20 poeng for hvert stikk.

(C) Christian Berge

Send gjerne en e-post til brettspill1000 krøllalfa yahoo.no om du lurer på noe