Solo-Whist

Antall spillere: 4. Dette er ikke et lagspill.
Antall kort: 52. Den som deler ut kortene (giveren) skal ha 12 kort. De andre skal ha 13. Det kortet som er til overs legges åpent ned på bordet foran giveren. Dette kortet viser hvilken farge som er mulig trumf denne runden.
Kortenes verdi: Ess er høyest og 2 er lavest.

Meldingsrunde:
Før dere begynner å spille om stikk, skal det være en meldingsrunde. Du må enten melde pass eller si ei høyere kontraktsmelding enn spillerne før deg. De mulige kontraktsmeldingene er, fra lavest til høyest:

Prop 1 (1) poeng
Denne meldinga betyr at du skal ta minst åtte stikk i samarbeid med en annen. Det spilles med den foreslåtte fargen som trumf.

Cop 1 (1) poeng
Dette kan du bare melde etter at en annen spiller har sagt "Prop". Det betyr at du denne runden vil være på lag med spilleren som meldte "Prop".

Solo 3 (1) poeng
Betyr at du skal ta minst fem stikk alene. Det spilles med den foreslåtte fargen som trumf.

Misére 6 (2) poeng
Med dette menes at du ikke skal ta noen stikk denne runden. Det er ingen trumf.

Abondance 9 (3) poeng
At du skal ta minst ni stikk alene. Du kan fritt velge trumf, men kan vente med dette valget til etter at meldingsrunden er ferdig.

Royal Abondance 12 (4) poeng
At du skal ta minst ni stikk alene. Det spilles med den foreslåtte fargen som trumf.

Misére ouverte 18 (6) poeng
Du skal ikke ta noen stikk denne runden. Det er ingen trumf. Etter at første stikk er spilt, skal du legge alle kortene dine åpent ned på bordet, sånn at de andre kan se dem.

Abondance declarée 40 poeng
Dette er den høyest meldinga, og betyr at du vil ta alle tretten stikkene alene. Det spilles uten trumf.

Den som sitter til venstre for giveren starter meldingsrunden, og dere fortsetter rundt bordet til en spiller har meldt en kontrakt, og alle de andre har sagt pass. Hvis alle fire sier pass, eller ingen vil si "cop" (eller høyere melding) etter at en har sagt "prop", så skal kortene deles ut på nytt.

En spiller som sier pass er som hovedregel ute av meldingsrunden, og kan ikke melde igjen senere. Eneste unntak fra dette, er at første spiller får lov til å melde "cop" selv om han har sagt pass første gang.

Slik spiller man: Det spilles om stikk på vanlig måte. Hvis høyeste melding ble "Abondance declarée", så skal den som meldte dette spille ut første kort. Ellers starter den som sitter til venstre for giveren.

Det kortet som ligger på bordet foran giveren (og som viste mulig trumffarge), kan giveren nå velge mellom å enten bruke i første stikk, eller å ta opp på hånda.

Poeng:
Hvis den eller de (ved prop og cop) med høyest melding lykkes i å klare kontrakten, så får de like mange poeng som angitt i oversikten over. Motstanderne får det tallet som står i parantes i minus. Om de derimot ikke lykkes i å klare kontrakten, så blir det motsatt: Den eller de som meldte høyest får minuspoeng, og motstanderne får poengsummen i parantes som plusspoeng.

Eksempel:
Hvis kontrakten f.eks. er Misére så får du +6 poeg om du klarer det, og de andre får -2. Klarer du ikke kontrakten, så får du istedenfor -6, mens de andre får +2.

Legg merke til at summen av poengsummene i en runde alltid er lik null. Spillet egner seg derfor veldig godt til å bli spilt med penger eller sjetonger.
(C) Christian Berge

Send gjerne en e-post til brettspill1000 krøllalfa yahoo.no om du lurer på noe